Verkostotyö

Hankkeen keskeisin vahvuus läpäisyn tehostamisessa on kaikkien kolmen kriittisen tekijän vahvistaminen yhtäaikaa. Samalla kun laaditaan yksilöllisiä tehostetun ohjauksen malleja sekä kehitetään oppilaitoksen pedagogisia ja huolenpidollisia valmiuksia, toimitaan myös tiiviissä yhteityössä oppilaitosten verkostojen kanssa.

Verkostotyön kolme kivijalkaa ovat asiantuntijaverkoston työskentely, kahdenväliset toimintamallit ja niihin liittyvä opiskelijoiden palveluita kehittävä työ sekä alueellinen hankeyhteistyö opintoihin kiinnittymisen tukemiseksi.

Jokaisella hankkeen toimintapaikkakunnalla on koottu asiantuntijaverkosto alueen sosiaali- ja terveystyön, nuorisotyön, sivustystyön, työpajojen, seurakuntien, järjestöjen ja muiden hankkeiden toimijoista. Verkoston työskentelyssä on kehittynyt ”sovelletun sinisen meren strategia” -malli, joka on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi tuottaa tietoa. Mallin avulla jokaisella paikkakunnalla on onnistuttu nostamaan esille asiat, joita alueella on kehitettävä nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi ja sitä kautta myös läpäisyn tehostamisen tukemiseksi. Verkosto itse on valinnut kehitettävät kohteet ja keskuudestaan niille toimijat. Mallin avulla päästään kehittämistarpeesta toimintaan.

Kahdenvälisillä toimintamalleilla tarkoitetaan kunkin koulutuksenjärjestäjän ja alueen nuorten palveluita tuottavien toimijoiden keskenään tekemiä opiskelijoiden palveluita ja yhteydenpitoa kehittävää toimintaa. Käytänössä tämä on toteutettu ns. kyläreissuilla, jolloin hanketyöntekijät käyvät vierailulla eri toimijoiden luona, kertovat hankkeesta ja sen tavoitteista ja kuulevat kyseisen organisaation näkemyksiä opiskelijoidensa tilanteesta. Nämä keskustelut ovat yleensä aina johtaneet sopimukseen yhteistyön tiivistämisestä. Kun jokaisella paikkakunnalla on useita toimijoita, näiden kyläreissujen avulla kehittyy hankkeen aikana lukuisia toimintamalleja ruohonjuuritasolle.

Kolmas kivijalka verkostotyössä koskee oppilaitosten sisäistä,välistä ja ulkoista hankeyhteistyötä. Nuorten palveluiden kehittämistä tavoittelevat hankkeet on kutsuttu mukaan asiantuntijaverkoston työskentelyyn, jonka avulla estetään päällekkäisen työn tekeminen ja mikä tärkeintä, pystytään työnjaon avulla yhdistämään resursseja eri toimintojen kehittämisessä. Hankkeet pyritään näkemään rahoittajina ja kehittämistyön rakenteiden ylläpitäjinä eikä itsetarkoituksina. Keskiössä ei ole hanke, vaan se kehitettävä asia, jolla tuetaan nuorten opintoihin kiinnittyistä.

Hankkeen aloitusvaiheessa 2011 yksi verkostotyön keskeisistä tavoitteista oli koulutuksenjärjestäjien sekä sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaisten yhdessä laatimat opiskelijoiden opiskelijahuollollisia palveluita koskevat suunnitelmat sekä suunnitelmat kodin ja koulun välisestä työstä.  Suunnitelmien laatiminen on jätetty oppilas- ja opiskelijahuollon lain myötä pois TATU – tartu tutkintoon! -hankkeen keskeisistä tavoitteista.  Hanketyö tukee edelleen osaltaan em. suunnitelmien laatiista ja päivittämistä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s